- Techbeurs CES is dinsdag van start gegaan in Las Vegas. De organisatoren verwachten tot en met vrijdag ruim 130.000 bezoekers te verwelkomen.
- Van AI-gestuurde robotmasseurs tot eco-vriendelijke bidets: je treft op CES de meest opmerkelijke producten aan.
- Welke techinnovaties zitten dit jaar in de lift? Business Insider struint over de beursvloer en doet verslag.
- Lees ook: Nederland laat zich door 70 bedrijven vertegenwoordigen op de CES in Las Vegas
Technologie-evenement de Consumer Electronics Show (CES) ging dinsdag in Las Vegas van start. De al sinds 1967 bestaande beurs verwacht dit jaar ruim 4.000 bedrijven te trekken. Het merendeel daarvan komt van buiten de Verenigde Staten.
De organisatie stelt bedrijven uit meer dan 150 landen te trekken, waaronder ruim 1.400 startups. Nederland vaardigt daarvan in totaal zeventig startups af. CES is de grootste techbeurs ter wereld; de organisatie van ceo Gary Shapiro verwacht deze week liefst 130.000 bezoekers te ontvangen. Zijn er er ruim 10.000 meer dan in 2023.
Op CES worden traditiegetrouw de nieuwste innovaties in consumententechnologie getoond, in alle geuren en kleuren. Het gaat van elektrische tandenborstels tot slimme tv’s en van virtual reality-games tot de nieuwste massagestoelen. Niets is te gek in Las Vegas, signaleert Business Insider, dat dezer dagen rondstruint over de jachtvelden van de technologiebeurs.
Maar welke producten zijn nu écht baanbrekend? In een poging het kaf van het koren te scheiden, geeft Business Insider we een overzicht van technologische richtingen die dit jaar domineren.
En dat zijn er nogal wat. Als we Shapiro en co mogen geloven, zijn er dit jaar extra veel aanmeldingen binnen onder meer kunstmatige intelligentie en klimaattechnologie. Ook elektrische, zelfrijdende en zelfs vliegende auto’s zijn hip op CES. Business Insider doet een grip uit de meest opvallende innovaties.
Bedrijven azen op klimaatmiljarden
Allereerst klimaattechnologie. Dat deze tak van sport op CES een groeiende business is, is weinig verrassend. Langzamerhand komt 2030 in zicht, het jaar waarin de wereld volgens het Klimaatakkoord van Parijs zijn eerste tussentijdse klimaatdoelen moet hebben bereikt. Om die te halen, moeten alle zeilen worden bijgezet.
Wereldwijd geven landen dan ook miljarden uit om hun CO2-uitstoot terug te dringen. Zo besloten de Verenigde Staten twee jaar geleden om bijna 370 miljard dollar te steken in projecten voor verduurzaming.
Dat is bij het bedrijfsleven bepaald niet onopgemerkt gebleven. Wie over de conferentievloeren slentert, ziet de ene na de andere opmerkelijke duurzaamheidsinnovatie de revue passeren. Van bankjes met ingebouwde zonnepanelen tot een ‘eco-vriendelijke bidet’.
Het is op CES alsof grote bedrijven een wedstrijd spelen wie het duurzaamst boert. Bosch lanceert een elektrische warmtepomp voor koude gebieden, speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt. Hyundai geeft tijdens een persconferentie aan bij zijn productieproces sterk in te zetten op waterstof- en elektrolysetechnieken.
Het Japanse elektronicabedrijf Panasonic vertelt tijdens een persconferentie sinds enkele maanden bioplastic van plantaardig restmateriaal te gebruiken. “De wetenschap is duidelijk”, waarschuwt duurzaamheidsmanager Hirotoshi Uehara erbij, “we moeten ons inzetten voor verandering”.
Interessante groene innovaties komen daarnaast uit de startupwereld. Om CO2 uit de lucht te filteren, bedacht het Franse bedrijf BiomiTech een vier meter hoge, boomvormige bioreactor. Het apparaat maakt vervuilde lucht koolstofvrij en zet de CO2 om in kunstmest voor de landbouw. Perfect voor op luchthavens of bij fabrieken, aldus de Fransen.
Ook in het oog springend is de PV Circulator van het Canadese bedrijf TSGC Technologies. Dit apparaat recyclet de materialen van oude zonnepanelen, zodat die opnieuw gebruikt kunnen worden. Of neem het Zweedse bedrijf Exeger, dat op CES laat zien dat je zonnecellen kunt integreren in zoiets alledaags als een koptelefoon.
AI domineert techbeurs CES
Ook aan het buzzword van afgelopen jaar valt op CES niet te ontkomen: AI, oftewel artificial intelligence. Van de auto- tot de verduurzamingsbranche, bedrijven in vrijwel alle sectoren geven aan de techniek te gebruiken voor hun producten. We spotten zelfs een door AI gestuurde robotmasseur.
Startupnamen eindigend met de letters ‘AI’ zie je in iedere hoek van CES-startupafdeling Eureka Park staan. De ene ontwikkelt ChatGPT-systemen voor andere bedrijven, zodat die hun data niet in de grote grabbelton van ChatGPT-maker OpenAI hoeven te gooien. De andere koppelt translatiesoftware voor spraakopnames aan ChatGPT, zodat de computer automatisch van ieder interviewtranscript een lopend verhaal maakt. U begrijpt, wij kunnen wel inpakken bij Business Insider.
Het Nederlandse MantiSpectra ontwikkelde daarnaast een app met sensor die automatisch herkent of een berg wit poeder cocaïne is, of niet. De app gebruikt daarvoor een database aan beelden van deze drug en een AI doet de rest. Handig voor de politiewereld, denken ze bij MantiSpectra.
Ook aardig is de Nederlandse startup-met-trendy-naam VoxAi, dat het bestelproces bij de takeaway-afdeling van bijvoorbeeld de MCdonalds wil vervangen in een door ChatGPT-aangestuurde chatbot. Oprichters Koen Schmitz en Maurice Kroon willen de Verenigde Staten veroveren nu het nog kan. “Over een jaar hebben alle fastfoodrestaurants dit”, zegt Kroon tegen Business Insider.
In de agrobranche begint AI ook door te breken, merken we op uit het verhaal van het Amerikaanse bedrijf DeepAgro. Deze startup bevestigt slimme camera’s aan vergif sproeiende machines van akkerbouwers. De camera’s gebruiken een database aan foto's van onkruid om precies te herkennen wanneer een plantje onkruid is en dus besproeid moet worden. De rest van de grond en gewassen blijft hierdoor gespaard van de vergifmachine.
Door de techniek, die volgens de makers al in Zuid-Amerika wordt gebruikt, hoeven akkerbouwers veel minder landbouwvergif te gebruiken. Nu Europa eind vorig jaar op de valreep het gebruik van glyfosaat opnieuw voor tien jaar goedkeurde, zouden dit soort technieken kunnen helpen om de ecologische schade enigszins in toom te houden.
Opvallend is daarnaast een innovatie van het New Yorkse bedrijf Looking Glass, dat een avatar van een beertje in een 3D-hologram op een soort smartphonescherm tevoorschijn tovert (video beneden). Door de animatie te koppelen aan ChatGPT, kan deze live op vragen van bezoekers reageren. Later dit jaar kun je zelfs zo’n avatar van jezelf laten maken, vertelt een woordvoerder aan Business Insider.
Mobiliteit op CES: van zelfrijdende trekkers tot vliegende auto’s
Dan mobiliteit, want het aandeel voertuigen is door de jaren sterk gegroeid op CES. Toverwoorden zijn anno 2024 ‘elektrisch’ en ‘zelfrijdend’. Zo presenteert het Zuid-Koreaanse Kia een serie elektrische, modulaire bestelbusjes, dus met verwisselbare onderdelen. Uber wil ze afnemen, aldus het bedrijf.
Het Japanse Honda presenteert op CES onder meer twee prototypes van wel érg jaren ’80-futuristisch ogende, elektrische auto’s. De prototypes, die in 2026 de markt op moeten, bevatten schermen aan de voor- en achterkant en zijn voorzien van banden die uit platen lijken te zijn opgebouwd. Wij zijn vooral benieuwd naar de uiteindelijke versie.
Het is dan weer het vrij onbekende Chinese bedrijf Xpeng Aeroht dat dit jaar met de échte mobiliteitsgimmick komt: een vliegende auto. De wagen, een zogenaamde - verticaal opstijgende - eVTOL, telt vier propellers, die de lucht ingaan zodra de chauffeur het tijd vindt voor een The Jetsons-moment. Uiteraard gaat alles bij de Chinezen elektrisch en de vliegende blikken metaal zouden zelfs autonoom de lucht in kunnen.
Autonoom rijden maakt deze CES ook zijn entree in de agrarische sector, op de conferentie beter bekend als ‘agritech’. Het Amerikaanse Bobcat heeft de primeur met de eerste zelfrijdende trekker ter wereld, die de weinig sexy naam AT450X toebedeeld heeft gekregen. Doordat de machine met, komt ie weer, AI werkt, kan het exacte routes uitstippelen voor bijvoorbeeld het vervoeren van groen afval, is het idee. Scheelt de boer weer tijd.
Zelfs buggy’s kunnen zelfrijdend zijn, bewijst het Canadese bedrijf GlüxKind. Het toont op CES de buggy ‘Ella’, die automatisch van voor naar achter wiegt, daarbij geholpen door kunstmatige intelligentie.
Geeky gadgets doen het goed op CES
Geeky is het zeker, de AI-buggy Ella. Maar de Canadezen zijn bij lange na niet de enigen met vrolijk-nerdy innovaties. Neem bijvoorbeeld de u-vormige tandenborstels van het Franse bedrijf Y-Brush. Doordat ze zich naar je gebit vormen, heb je volgens de makers al na 10 seconden een tandenhelft schoongepoetst. Of neem het Chinese elektronicaconcern TCL, dat opvalt met een vrijwel muur vullende (!) miniLED-tv (115 inch), dit alles onder het motto “bigger and better”.
Ook uitermate geeky zijn de vogelhuisjes-met-camera van het eveneens Chinese bedrijf Birdfy. Ze zijn bedoeld om vogelliefhebbers te voorzien van close up-video’s van allerhande gevederde vrienden. Meer vogelpret krijgen we voorgeschoteld door het Oostenrijkse bedrijf Swarovski Optik. Het dochterbedrijf van Swarovski ontwikkelde een verrekijker voor vogelspotters, dat je dankzij kunstmatige intelligentie precies kan vertellen welke vogel je het in het vizier hebt. Je zou inderdaad maar eens zonder zitten.
Een andere opvallende, geeky, doch handige gadget komt uit de koker van de Duitse startup Heat It. Het bedrijf presenteert op CES een soort USB-stick waarmee je jeuk na een insectenbeten zou kunnen verhelpen. Door het mini-apparaatje in je telefoon te steken, wordt het razendsnel heet. Hou het tegen de gebeten huid aan en de jeuk is in luttele seconden over, aldus de makers tegen Business Insider.
Bedrijfsleven kiest op CES voor inclusiviteit
Ook inclusiviteit is volgens topman Shapiro een opkomend thema op CES. Opvallend is de Franse startup Nanshee, die een gelijknamige app presenteert waarop medewerkers bij hun baas melding kunnen maken van intimidatie op de werkvloer.
Of neem de zonnebril voor slechthorenden, van het Frans-Italiaanse concern EssilorLuxottica. Het bedrijf heeft een soort onzichtbaar gehoorapparaat in de bril verwerkt, waardoor slechthorenden beter kunnen horen in omgevingen met veel achtergrondgeluid.
De Californische startup Movano Health presenteert daarnaast de Evie Ring, een gezondheidsring die voor vrouwen onder meer zou voorspellen wanneer ze ongesteld worden. Het Zuid-Koreaanse WIRobotics gaat op CES dan weer de boer op met soort band om mensen die slecht ter been zijn mobieler te maken. Gebruikers bevestigen hem aan hun middel en bovenbenen en het ingebouwde apparaat voorziet hen van extra ondersteuning bij het lopen.
Ook inclusief voor wie prikangst heeft: de naaldloze injectiemethode van de Twentse startup FlowBeams. De startup vond een methode om de vloeistof bij een vaccinatie in milliseconden in het lichaam te spuiten door middel van lasertechnieken. Voel je niks van, verzekert ceo Lea Milovich ons erbij.